Leżący niewiele ponad 100 km od Lublina Sandomierz stał się idealnym miejscem na wycieczkę dla uczniów klas II-VII Szkoły Podstawowej w Krzu. Wybraliśmy się na nią dnia 05 października 2017 roku wraz z rodzicami i wychowawcami: Panią Małgorzatą Węglińską, Panią Małgorzatą Rosińską-Adamiec, Panią Beatą Mirosław oraz z Panią Grażyną Mucą. Po drodze zobaczyliśmy kawał pięknej Polski. Jechaliśmy wśród wypielęgnowanych sadów z drzewami sadzonymi „pod sznurek”. Po dotarciu na miejsce miasto zwiedzaliśmy z Panią przewodnik, od której dowiedzieliśmy się wiele bardzo ciekawych informacji. To królewskie miasto posiada wiele turystycznych atrakcji, którymi wypełniliśmy cały dzień.

Niektórzy porównują Sandomierz do Rzymu, gdyż leży on na siedmiu wzgórzach i dlatego nazywany jest „starym Rzymem”. Ciekawą proweniencje ma nazwa miasta, kiedyś łączono ją ze złożenia słów San „domierza” do Wisły.

Po zwiedzeniu starego miasta i przepięknej Starówki wraz z jej licznymi zabytkami – kamienicami dotarliśmy do Bramy Opatowskiej zbudowanej w XIV – XVI wieku, gdzie po wejściu na taras widokowy mogliśmy zobaczyć roztaczający się widok na wijącą się Wisłę w kształcie litery „s” i panoramę Sandomierza. Brama ta, to gotycka brama wjazdowa do miasta. Fundowana była przez Króla Kazimierza Wielkiego, jedyna zachowana. Do Sandomierza prowadziły cztery bramy w murach obronnych: Opatowska, Zawichojska, Lubelska, Krakowska oraz dwie furty. Zachowała się jedna – Dominikańska, nazywana Uchem Igielnym.

Kolejnym punktem zwiedzania była Zbrojownia Rycerska. Zbrojownia to jedno z najbardziej niesamowitych miejsc Sandomierza. Można tam było zobaczyć, a co najważniejsze przymierzyć zbroje rycerskie, wziąć do ręki miecz, kuszę, halabardę. Zbrojownia posiada dużą ekspozycje broni: piki, włócznie, broń białą.

Nastepnie udaliśmy się w podziemną trasę turystyczną pod starym miastem zwaną „Lochami Sandomierskimi”, która zapewniła nam dreszczyk emocji. Z wielkim zaciekawieniem wysłuchaliśmy legendy o Halinie Krępiance, o tym jak uratowała miasto poświęcając własne życie. Po przejściu trasy udaliśmy się w kierunku Ucha Igielnego, gdzie dotarliśmy do Kościoła Św. Jakuba. Stamtąd w nagrodę od Pani przewodnik przeszliśmy w kierunku najpiękniejszego wąwozu w Polsce – wąwozu Królowej Jadwigi. Przy lekko padającej mżawce mijając Stary Port – przystań w Sandomierzu udaliśmy się na statek, którym popłynęliśmy w półgodzinny rejs podziwiając Sandomierz z jeszcze innej strony.

Po rejsie przeszliśmy ulicą Zamkową w kierunku Zamku Królewskiego. Nastepnie idąc obok Bazyliki Katedralnej Narodzenia NMP ulicą Jana Długosza zobaczyliśmy piękne budynki Muzeum Diecezjalnego – Domu Długosza i Collegium Gostamianum – jedną z najstarszych szkół średnich w Polsce.

Sandomierz to również miejsce, gdzie kręcony jest znany polski serial kryminalny „Ojciec Mateusz” i gdzie rozgrywa  się akcja powieści kryminalnej „Ziarno prawdy”. cleanfilter.lt Filtrai rekuperatoriui pigiau: kokybė ir patikimumas. Rekuperatoriaus filtrų keitimas

Po gorącym posiłku i zakupieniu pamiątek pełni wrazeń i z setkami zdjęć wróciliśmy do domu. Wycieczkę uważamy za udaną.