W roku 2018 kiedy obchodzimy 100 rocznicę Odzyskania Niepodległości, jakże wymowny staje się wyjazd uczniów naszej szkoły do kina na film pt. „Dywizjon 303. Historia prawdziwa”. Jest to film opowiadający o losach polskich lotników, biorących udział w Bitwie o Anglię, ich bohaterstwie , powietrznych przygodach i wielkiej determinacji w walce z wrogiem.
Obejrzeliśmy bardzo dobry film a dla nas - Polaków również bardzo cenny.
Pamiętajmy o polskich żołnierzach, którzy walczyli w obronie Polski nawet poza jej granicami- są oni uosobieniem patriotyzmu i niesłabnącej woli walki.
opr.: Małgorzata Węglińska
15 września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki.
Celem Międzynarodowego Dnia Kropki jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości
i zachęcenie ich do tworzenia, działania. Jest to dzień odwagi i zabawy.
Tego dnia nasze ubrania wypełnione były kolorowymi kropkami. Na zajęciach poznaliśmy genezę tego święta. Uważnie wysłuchaliśmy opowiadania jak to zwyczajna kropka zmieniła świat małej dziewczynki o imieniu Vashti. Historia ta uświadomiła uczniom, że każdy z nas ma jakieś ukryte zdolności - TALENT.
Tego dnia również dostrzegaliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie nie zwracał uwagi. Okazało się, że kropki towarzyszą nam w naszym codziennym życiu. Wspólnie z dziećmi ułożyliśmy też własną historię małej Kropki, a potem z kolorowych farb malowaliśmy fantazyjne obrazy. Bawiliśmy się też przy piosence o kropce.
BYŁO KOLOROWO I RADOŚNIE
Renata Popiołek
Rok 2018 to rok, w którym obchodzimy 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. To czas szczególny dla każdego Polaka. Z okazji 100. Rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, Para prezydencka zaproponowała czytelnikom lekturę Narodowego Czytania jaką jest Przedwiośnie.
10 września 2018 r., o godzinie 12:40, rozpoczęliśmy wspólne czytanie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Jest to powieść wielu pytań, na które trudno znaleźć odpowiedź: w jakim kierunku zdążać, jaka ta Polska ma być, jaki powinien być ustrój. Tegoroczna odsłona Narodowego Czytania odbywa się w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, stąd wyjątkowa formuła akcji. Warto podkreślić również, że Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez Prezydenta RP od 2012 roku. Została zainicjowana wspólną lekturą Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W 2013 roku w całej Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, a podczas następnych edycji przeczytano kolejno: Trylogię Henryka Sienkiewicza oraz Lalkę Bolesława Prusa. W 2016 roku czytaliśmy Quo vadis Henryka Sienkiewicza, a w 2017 roku lekturą Narodowego Czytania było Wesele Stanisława Wyspiańskiego.
"Jest mi smutno, że muszę umierać.
Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba".
Danuta Siedzikówna urodziła się 3 września 1928 r. Uśmiechnięta, skromna i pogodna. Zwykła nastolatka. Wychowana w duchu patriotyzmu.
Mając zaledwie 15 lat przeszła szkolenie, została sanitariuszką i przyjęła pseudonim Inka. Znalazła się w szeregach V Brygady Wileńskiej Armii Krajowej.
Za patriotyzm i odwagę "Inka" zapłaciła najwyższą cenę. Wpadła w ręce komunistów. Po 13 dniach "śledztwa" skazano ją na śmierć. Nie miała wtedy nawet 18 lat.
Samorząd Województwa Lubelskiego zaprasza uczniów szkół podstawowych z naszego regionu do udziału w konkursie plastycznym „Pokoloruj swój Świat”. Zadaniem uczestników jest wykonanie plakatu ukazującego zanieczyszczenia cywilizacyjne oraz promującego zrównoważony rozwój. Autorzy najciekawszych prac zostaną nagrodzeni tabletami, smartfonami i aparatami fotograficznymi ufundowanymi ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.
3 września w poniedziałek rozpoczął się nowy rok szkolny 2018/2019. Witaj szkoło!!! :)
„Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali."
(J.Korczak)
Uczniowie naszej szkoły są świadomi, że polszczyzna łączyła w przeszłości i łączy dziś wszystkich Polaków, bez względu na miejsce zamieszkania, wiek, płeć czy poglądy polityczne. Nie ma innego dobra – tak powszechnego i tak ważnego dla nas wszystkich – jak język ojczysty. Po polsku rozmawiamy, przekazujemy swoje uczucia, wyznajemy wiarę, piszemy wiersze. Możemy mieć różne poglądy, zajmować różne stanowiska w wielu kwestiach, możemy się spierać, ale zawsze robimy to po polsku i nie jest obojętne, czy będzie to język różnorodny i bogaty, piękny i poprawny, etyczny i estetyczny, czy też ubogi i prymitywny, pełen sloganów i nieporadnych sformułowań, niepotrzebnych zapożyczeń i wulgaryzmów. Język jest podstawowym składnikiem tożsamości Polaków i dobrem kultury narodowej, dlatego też należy upowszechniać wiedzę o nim, propagować dobrą polszczyznę oraz kulturę języka. To, jaka będzie polszczyzna, zależy przede wszystkim od nas samych, od naszej postawy wobec języka ojczystego; gospodarzami języka są, bowiem wszyscy nim się posługujący. Ochrona i rozwijanie języka polskiego pozwoli zachować tożsamość kulturową i świadomość odrębności we wspólnej, ale przecież różnorodnej Europie. Dlatego świadomi dziedzictwa narodowego i narodowej tożsamości aktywnie uczestniczą w konkursach ortograficznych, literackich, recytatorskich czy też językowych.
19 czerwca odbył się rajd rowerowy, w którym wzięło udział 11 uczniów klas IV-VI oraz trzech opiekunów. Uczestnicy rajdu pokonali trasę ok. 40 kilometrów wiodącą przez Kierz-Zagórze-Matczyn-Wojcieszyn-Radawiec-Kierz.
Trasa została podzielona na kilka etapów. Pierwszy z nich- odcinek ok. 10 km z Krza do Matczyna pokonaliśmy w 50 minut. Zatrzymaliśmy się przy pomniku upamiętniającym operację Most I w Matczynie. W nocy z 15 na 16 kwietnia 1944 r. odbyło się tu pierwsze w okupowanej Polsce konspiracyjne lądowanie samolotu alianckiego „DAKOTA”, który wystartował z lotniska Campo Casale we Włoszech, lądując na matczyńskich polach. Był to samolot transportowy o dużym zasięgu operacyjnym, posiadający dodatkowe zbiorniki w kadłubie, mogący startować z lotnisk trawiastych. Była to jedna z najsłynniejszych akcji polskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej.
Uczennice Szkoły Podstawowej w Krzu dnia 16 czerwca 2018 roku wzięły udział w grze plenerowej pod hasłem „Cudze chwalicie, swoje poznacie!” Organizatorem gry było Stowarzyszenie „Razem dla Bełżyc” realizujące projekt Bełżyckie Osobliwości Historii oraz 43 Drużyna Harcerska Parasol. Gra odbywała się w ramach obchodów Dni Bełżyc -2018.
Celem gry było przybliżenie młodzieży historii miasta oraz postaci z nim związanych.
Zgłosiło się 7 grup: SP Wronów, SP Babin (2 grupy), SP Chmielnik, SP nr 1 (2 grupy) i SP Kierz. Nasza grupa wraz z opiekunem Panią Beatą Mirosław wylosowała nr 7. Zadaniem wszystkich uczestników gry było pokonanie całej trasy, wykonanie zadań punktowanych. Wygrywał zespół, który zbierze największą liczbę punktów i w wyznaczonym czasie dotrze na ostatni punkt gry.
Czytaj więcej: „Cudze chwalicie, swoje poznacie!” - gra plenerowa
15 czerwca 2018 roku w Szkole Podstawowej w Krzu odbyły się pokazy ratownictwa medycznego. Tego dnia na zaproszenie Pani Beaty Mirosław gościliśmy młodzież z Zespołu Szkół im. Mikołaja Kopernika z klasy liceum ogólnokształcącego o rozszerzonej biologii, chemii z innowacjami pedagogicznymi „Elementy ratownictwa medycznego” wraz z opiekunem Panem Grzegorzem Zagajewskim.
Młodzież licealna zaprezentowała uczniom naszej szkoły wyposażenie torby ratowniczej, pokazała jak zabezpieczyć poszkodowanego stosując folię termiczną, jak prawidłowo wezwać pomoc przez telefon, jak zachować się w razie utraty przytomności oraz jak wykonać reanimację oddechowo-krążeniową.
14 czerwca 2018 roku o godz. 15.30 klasa VI i klasa VII wraz z Panią Beatą Mirosław wyruszyła na raj rowerowy. Kierz – Cuple – Książ – Adelina – Chodel – Siewalka – Cuple - Kierz, tak wyglądała trasa pokonywana przez drogi asfaltowe oraz polne. Za motyw przewodni naszego rajdu służyła ciekawa i intrygująca historia ruin kościoła w Chodlu.
Rajd rozpoczęliśmy od wyruszenia w kierunku miejscowości Cuple – Książ. Następnie zatrzymaliśmy się na postoju na Adelinie na „lody dla ochłody”, a następnie ruszyliśmy w kierunku Chodla. Pani Beata Mirosław opowiedziała dzieciom historię ruin kościoła na wyspie Loret.
Pośrodku malowniczych łąk i stawów rybnych w Chodlu, na malutkiej wysepce stoją tajemnicze ruiny kościoła . Są to pozostałości po świątyni Jezuickiej p. w. Matki Boskiej Loretańskiej z 1736 roku. Historia tego miejsca zaczyna się jeszcze wcześniej. W roku 1616 Jezuici wybudowali w tym miejscu kaplicę, w której znajdował się łaskami słynący obraz Matki Boskiej Loretańskiej . W świątyni przestały być odprawiane msze święte, a obraz Matki Boskiej Loretańskiej został przeniesiony do Kościoła Parafialnego w Chodlu. Wtedy przestały też dziać się różne uzdrowienia i cuda, które obraz zsyłał na wiernych.
W środę 13 czerwca odbyły się w naszej szkole wybory opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Pełniąca dotychczas tę funkcję p. Małgorzata Węglińska zakończyła swoją kadencję, więc uczniowie udali się do urn wyborczych, by wybrać jej następcę.
Kandydatami na opiekuna samorządu byli:
- P. Izabela Dobrowolska
- P. Beata Igras
- P. Beata Mirosław
- P. Grażyna Muca
- p. Małgorzata Rosińska – Adamiec
- P. Monika Zielińska
Zespół Koordynujący po stwierdzeniu spełnienia wymogów określonych w regulaminie przyjął kandydatury wszystkich zgłoszonych na Patrona Szkoły Podstawowej w Krzu. Są to:
- Zofia Napiórkowska
- Król Władysław Jagiełło
- Maria Konopnicka
- Kornel Makuszyński
- Żołnierzy Wyklętych
- Ks. Jan Twardowski
Lista przyjętych kandydatów została wywieszona na tablicy ogłoszeń w Szkole Podstawowej w Krzu, oraz na stronie internetowej szkoły.
Szkoła Podstawowa w Krzu zakończyła realizację projektu ,,Razem odkryjmy świat programowania - szkolenia dla nauczycieli i uczniów z podregionu lubelskiego''w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020, Oś Priorytetowa nr 3 ,,Cyfrowe kompetencje społeczeństwa” Działanie nr 3.2 ,,Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej'' współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt realizowany był przez Fundację VCC w partnerstwie z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim oraz Fundacją „Wschodni Klaster Innowacji”.
W ramach projektu pięciu nauczycieli z naszej szkoły zostało przeszkolonych w zakresie programowania i nauczania programowania w klasach I – III. Nauczyciele otrzymali materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć w formie papierowej i elektronicznej, zestaw pomocy dydaktycznych do realizacji zadań praktycznych z uczniami, komputer przenośny, oraz dostęp do platformy e-learningowej wraz ze wsparciem mentora.